loading...
امید در درمان اختلال تبدیلی /اختلال عصب شناختی عملکردی
افکت یار بازدید : 491 پنجشنبه 24 مهر 1393 نظرات (0)

 

  اختلال تبدیلی (conversion disorder) که اکنون نام جدیدی تحت عنوان اختلال عصب شناختی عملکردی  (Functional neurological disorder ) نیز خوانده می شود شامل علائم متعددی است که در ظاهر خاستگاه نورولوژیکال دارد ، اما مدلهای جاری بر سر توضیح سایکوژنیکی یا اورگانیکی این اختلال ، اختلاف نظر دارند.

علائم اختلال تبدیلی (conversion disorder)   یا ( اختلال نورولوژیکی عملکردی)  (functional neurological disorder) دارای علائم متعددی است .این اختلال تمارض (malingering) نیست. این اختلال به اندازه پارکینسون می تواند ناتوان کننده باشد. این علائم عبارتند از : دردهای مزمن ، تغییرات بینایی، اختلال در عملکرد مثانه، اختلالات حرکتی غیر ارادی ، علائم حسی، تغییرات شناختی ، اختلالات خواب، سردرد / میگرن، ضعف عضلانی/فلج، اختلال در راه رفتن، شبه صرع،اختلالات گفتاری، کاهش تمرکز و ... است.

 

اغلب زمانی که این تشخیص برای بیماران داده می شود با اطلاعات بسیار اندکی روانه خانه می گردند و برای آنها این سوالات مطرح می شود که الان باید چه کار کنم ؟ این بیماری چیست ؟ برخی به دنبال تحقیق در این مورد به سایتهای اینترنتی می روند و برخی دیگر به دنبال سوال از متخصصین . مشهورترین متخصص این اختلال در جهان دکتر مارک ادواردز ( Dr. Mark Edwards ) است که در دنیا در جهت درک و کمک به درمان این اختلال زمان زیادی را اختصاص داده است.
 
پزشکان ، واژگان مختلفی را برای تعریف این بیماری به کار می برند . ولی آنچه که من از تجربه قبلی خود در در نام نهادن این بیماری در ایران می دانم این است که آنها این بیماران را گاهی بیماران روان - تنی و یا کسانی که پندار بیمارگون دارند ، می نامند و متاسفانه رفتارهای نادرستی با آنها دارند. از سال 2011 پیشرفتهای زیادی در درک اختلال تبدیلی (conversion disorder) و یا  اختلال عصب شناختی عملکردی  (Functional neurological disorder ) صورت گرفته و اطلاعات در این زمینه در حال به روز شدن است .
 

فقدان در آگاهی و درک کافی از این بیماری باعث شده است که افراد زیادی در دنیا به ویژه مبتلایان به یکدیگر کمک کنند تا بتوانند آگاهی نسبی را در این زمینه فراهم سازند .
 
 
 نمی دانم در مراکز درمانی چه نامی بر روی بیماری یا اختلال شما نهاده اند، ولی هر چه که هست ، مطمئن باشید که شما در به وجود آمدن این علایم مقصر نیستید و هیچ کدام از اینها در سر و فکر و خیال و توهم شما نیست ، این اختلالات تعمدی نیستند و هرگز خود را ملامت نکنید . امیدوارم بتوانم در پستهای بعدی هم از زبان خودم و هم از زبان متخصصین این بیماری ،اطلاعات مفیدی را ارائه دهم چرا که آگاهی از این بیماری ، قدرت و شرط اولیه بهبود شما است و تقاضا دارم اگر تجربه ای دارید از طریق این وبلاگ در اختیار یکدیگر قرار دهیم .
افکت یار بازدید : 214 پنجشنبه 30 بهمن 1393 نظرات (0)

مطلبی که امروز می نویسم برخلاف همیشه نه ترجمه است نه مطلب پزشکی و درمان و دارو و ..... شبیه هیچ پستی نیست که تا الان گذاشتم. امروز یکی از اون روزهایی که می تونم بنویسم. دیکته کلمات رو می تونم به خاطر بیارم.

از روی عنوان پست می تونید حدس بزنید که می خوام چی بگم . اگه پدرو مادر هستید حتما خیلی تعجب می کنید ،می گید چطور می تونی بگی پدر و مادر، بد بچه های خودشون رو  می خوان . اصلا مگه تو بچه ای که داری از بچه ها دفاع می کنی ، یا اگه خودتون مریضید با خودتون می گید ماها بچه ایم ، تو که بچه نیستی ماها رو درک کنی . یا اصلا این چه ربطی به بیماری و معلولیت داره ولی لطفا بقیه پست رو هم بخونید و بعد قضاوت کنید.
همیشه وقتی تو جامعه  و تو قانون و خیلی جاهای دیگه از بد سرپرست بودن صحبت می شه همه به فکر والدینی می افتند که به بچه هاشون پول کافی نمی دند و بچه هاشونو به کار تو بچگی وادار می کنند . وقتی حرف از حضانت می زنند انگار تنها چیزی که مهمه پوله . این چرک کف دستی که همه می گن و همه دنبالشن. بله همین پول . تو دادگاه ، توی عرف همه جا تنها چیزی که از پدر و مادر ، مخصوصا پدر انتظار میره فقط و فقط مادیاته مخصوصا پول .
اگه پدری به بچش پول کافی نده ، مدرسه خوب نفرسته یا وقتی معتاد باشه و فساد اخلاقی داشته باشه اسمش پدری میشه که خیلی خوب نیست. انگار نه انگار که آرامش، مهربانی ، تامین امنیت روانی فرزند، درک فرزند ، رابطه خوب پدر و مادر  هم می تونه جز مواردی قرار بگیره که یه فرزند را  به یک بیمار اجتماعی و عاطفی تبدیل کنه. 
پدر و مادر بد سرپرست یعنی چی ؟ راستش تو این مدت زیاد تحقیق کردم از حقوقدانها پرسیدم از آسیب شناسها از روانشناسها، حتی اونها هم فقط مسائل مالی  رو در مورد بد سرپرستی در نظر می گیرند . خوب دنیاست دیگه . ولی خواهش می کنم خواهش می کنم بیاین یه بار هم به آرامش زندگی فرزند هم فکر کنید به لطمه های عاطفی که تو خانواده به فرزند وارد میشه. خوب فکر کنیم، حتی به آرامش آدم بزرگ های بیماری که الان بزرگ شدند ولی یه زمانی بچه بودند الان هم بخطر بیماری باید تو همون شرایط زندگی کنند . کسانی که می گن بسه دیگه چند سال باید تحمل کنیم ، رفتار پدرها و مادر ها که تغییر نمی کنه ، همین بزرگسالانی که الان معلول عاطفی و اجتماعی و جسمی هستند یه زمانی بچه بودند ، حتی الان دلشون می خواد حداقل یه مدت کوتاهی خوب زندگی کنند . فقط وقتی بچه بودند بد سرپرست نبودند الان هم که بزرگ شدند باز هم به لحاظ عاطفی و خانوادگی بد سرپرستند .ولی بیکارند ، پول ندارند  و نمی تونند حتی از لحاظ توان فیزیکی مستقل باشند . لطفا به فکر بچه های قدیم هم باشید که الان بزرگ شدن و دارن تو شرایط خیلی بدی زندگی می کنند ، شاید رسیدگی به موقع به مشکلات عاطفی بتونه جلوی خیلی اتفاقها رو بگیره
افکت یار بازدید : 227 سه شنبه 07 بهمن 1393 نظرات (0)

فلج / ضعف ( PARALYSIS/WEAKNESS) یکی دیگر از علائم اختلال تبدیلی (Conversion Disorder) یا اختلال عصب شناختی کارکردی ( Functional Neurological Disorder ) است .

 

فلج ( PARALYSIS )

فلج اشکال مختلف از دست دادن تحر  اندامهای  فوقانی و تحتانی  است  ولی این نوع فلج بدون از دست دادن فعالیت رفلکسی نمود پیدا می کند و در آن هیچ علت ارگانیکی را نمی توان یافت .

ضعف عملکردی / کارکردی ( FUNCTIONAL WEAKNESS )

 

ضعف عملکردی ( FUNCTIONAL WEAKNESS) ،ضعف در عملکرد  یک دست یا پا به دلیل عدم عملکرد نادرست  سیستم عصبی است .  علائم ضعف عملکردی در اندامهای فوقانی و تحتانی ( یعنی در دستها وپاها  ) در افراد مبتلا ممکن است  بسیار ناتوان کننده باشد و ممکن است بیمار شرایطی توام با ترس را تجربه کند.

 

انواع دیگر  ضعف عملکردی / کارکردی عبارتند از: 

 

• سنگینی به سمت پائین در یک طرف بدن

 

  • افتادن چیزها از دست 

 

 •  افراد مبتلا حس می کنند که ارتباط  یک اندام یا بخشی از بدن آنان مختل شده و حس نرمال کل اندام یا بخشی از آن اندام را از دست می دهند.

 

ضعف عملکردی نیز ممکن است اختلال موتور تجزیه ای(  dissociative motor disorder) نامیده  شود . اغلب به نظر می رسد که چیزی مثل سکته مغزی یا علائم ام اس وجود دارد. با این حال، بر خلاف این شرایط، در ضعف عملکردی ، هیچ صدمه دائمی به سیستم عصبی وارد نشده است و این بدان معنی است که آن علائم  می تواند بهتر شود  و یا حتی بطور کامل  از بین برود .

 

بسیاری از افراد مبتلا به ضعف عملکردی ، ار  این احساس که کسی وجود این اختلال را در آنها باور نمی کند ، رنج می برند. افراد مبتلا به ضعف عملکردی با این علائم به انداره بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس(M.S)  ناتوان و مضطرب می باشد.

 

درمان های پیشنهادی برای این علائم شامل:

 

• بازگرداندن عملکرد سیستم عصبی با ورزش تدریجی و مراقبه

• مدیریت خستگی

• مدیریت درد

• مدیریت افسردگی

افکت یار بازدید : 243 دوشنبه 15 دی 1393 نظرات (0)

درد مزمن


درد مزمن یکی از علائم اختلال تبدیلی (conversion disorder ) یا اختلال عصب شناختی عملکردی (functional neurological disorder ) باشد .

درد مزمن می تواند خفیف، مشقت بار، دوره ای، مستمر، ناخوشایند و یا کاملا ناتوان کننده باشد .در مشکل درد مزمن، سیگنال های درد در سیستم عصبی برای هفته ها، ماه ها، و یا حتی سالها فعال باقی می ماند. این درد می تواند منجر به آسیب جسمی و روحی در فرد شود.

درد ممکن است به طور همزمان در مناطق مختلف باشد که شامل موارد زیر می گردد :

     گردن
     شانه
     قفسه سینه
     قسمت بالای کمر
     لگن
     دست
     کمر
     ران
     باسن
     لگن
      پا
     سمت راست بدن
     سمت چپ بدن

شدت و نوع درد ممکن است هر روز متفاوت باشد :

     درد
     عمیق
    پرتابی
    شعائی
    فشاری
     سوزن سوزن
     سوزش
     تیز
    ملال آور

افکت یار بازدید : 199 دوشنبه 01 دی 1393 نظرات (0)


شروع هر سال تحصیلی برای بسیاری از دانشجویان و دانش آموزان بسیار عادی و راحت به نظر می رسد. ولی آیا کسی از دل کسانی که به دلیل اختلال تبدیلی از تحصیل باز مانده اند ، خبر دارد ؟


با صداقت می نویسم : خیر . آیا تا به حال برای کسانی که دچار مشکل در راه رفتن هستند و نام آنها جزو دسته بیماری های تیپیک و مشخص نیست فکر کرده ایم؟ آیا تاکنون خود را جای آنها گذاشته ایم که چه رنجی را تحمل می کنند؟ آیا تاکنون به مشکلات شناختی این افراد از لحاظ خواندن و نوشتن فکر کرده ایم؟ آیا تا به حال به این فکر کردیم کسانی که در درک فاصله فضایی مشکل دارد ، چقدر در رفتن به محیط های بزرگ و با فضاهایی که برای بسیاری از مردم عادی به نظر می رسد ، مشکل دارند ؟ به دانشجویان و دانش آموزانی که با هزار مشکل دست و پنجه نرم کرده اند تا سال تحصیلی قبلی و یا مقطع تحصیلی قبلی را طی کرده ولی اکنون به هزاران دلیل ناشی از اختلال تبدیلی  یا اختلال عصب شناختی عملکردی امسال در خانه هستند و حتی بعضی از آنها در موسسات و دانشگاههای معتبر کشور قبول شده اند و بدلیل این مشکل دیگر قادر به ادامه تحصیل نیستند، چطور ؟ چه تسهیلاتی برای آنها در نظر گرفته شده است؟

حتما می گویید چرا از آموزش اکترونیکی استفاده نمی کنند. می دانید که اکثر این دانشگاههای الکترونیکی برای شاغلین است ، چه سهمیه ای به این بیماران اختصاص داده شده است؟ هیچ . در مقاطع تحصیلی بالاتر چی؟ در یک کلام هیچ . باز هم دانشگاه پیام نور که انصافا تا این حد بد تا نمی کند. فکر کرده ایم که بساری از آنان هزینه تحصیل در مدارس و دانشگاههای پولی را ندارند. فکر کرده ایم بسیاری دارای مشکلات در شناخت دیداری هستند و باید کسی کتابها را با صدای بلند برای آنها بخواند و حالا از بخت بد این کتابها ممکن است به زبان انگلیسی باشد؟ چطور به مدرسه یا دانشگاه برای امتحانات میان ترم و پایان ترم می روند؟ آیا کسی را دارند که در رفتن بیرون به آنها کمک کرده و از آنان حمایت کند؟ آیا فکر کرده ایم که ممکن است این افراد کسی را نداشته باشند تا آنها را به بیرون از منزل ببرد؟ بله این اختلال یا بیماری می تواند تا حدی ناتوان کننده باشد که تمام موارد ذکر شده در بالا و صدها مشکل دیگر ، آنان را که دانشجویان و دانش آموزان بسیار موفقی بودند ،از تحصیل محروم کنند. پس چگونه می توان در مورد برابری تحصیلی این بیماران سخن گفت .این بیماری یا اختلال ممکن است روزی در خانه ما را هم بزند .


مدیران و روسای مدارس و دانشگاهها و موسسات آموزش عالی ، لطفا به این دانش آموزان و دانشجویان کمک کنید، حتی نمی توان تصور کرد که این بیماران برای تحصیل چه مشکلاتی دارند . بسیاری از آنها شایسته تحصیل در بهترین و معتبرترین دانشگاهها  و مدارس هستند و بسیاری از آنها در این مراکز قبول شده اند و به دلیل هزاران مشکل که در اینجا نمی توان برشمرد از تحصیل بازمانده اند .

افکت یار بازدید : 191 جمعه 21 آذر 1393 نظرات (0)

یکی دیگر از علائم اختلال تبدیلی (conversion disorder ) یا اختلال عصب شناختی عملکردی (functional neurological disorder) مثانه با فعالیت بیش از اندازه است .


مثانه با فعالیت بیش از اندازه ، یک شرایط ارولوژیکی است. چندین سیستم بدن باید با هم کار کنند تا عملکرد مثانه را کنترل کنند. عضلات یک بخش حیاتی این فرایند است که از طریق سیگنالهای مغزی کار می کنند.سیگنالهایی که از  مغز به مثانه می روند، به مثانه می گویند که چه وقت پر است و چه وقت زمان ادرار  کردن  است.اگر مغز در ارسال و دریافت سیگنال دچار مشکل شود. جای تعجب نیست که پیامهایی که  از مغز به مثانه می روند ، نیز ممکن است دچار اختلال گردد. بی اختیاری در کنترل ادرار  اغلب می تواند درمان شود.


علائم عبارتند از: 

نیاز فوری به ادرار کردن 

نیاز به ادرار کردن بیش از 8 بار در روز 

بیدار شدن از خواب برای  ادرار کردن 2 بار یا بیشتر در شب 

نیاز به ادرار کردن حتی اگر بیمار تازه به دست شویی رفته است.

نشت ادرار 

 
خیس کردن رختخواب

سایر مشکلات همراه با این اختلال عبارتند از: 
مشکلات خواب 
افسردگی 
اضطراب 
خجالت
برخی از راه های درمان: 
تغییرات در رژیم غذایی 
مصرف دارو
 روان درمانی
آموزش بیمار
افکت یار بازدید : 233 پنجشنبه 13 آذر 1393 نظرات (0)

ممکن است به اصطلاحات/برچسب هایی که استفاده می شود،توجه کرده باشید که می تواند بسیار گیج کننده و خسته کننده باشد.در اینجا برخی از رایج ترین اصطلاحاتی که ممکن است با آنها و معنایشان برخورد کرده باشید، وجود دارد. تاکید می کنم که معنای واژگان زیر توسط پزشک و یک کارشناس ،ترجمه شده و در اختیار شما عزیزان قرار می گیرد. می دانم که شنیدن معنی و تعریف برخی از آنها مبتلایان را بسیار نارحت می کند،ولی آگاهی از واژگانی که پزشکان در پرونده پزشکی شما درج میکنند ، بسیار در سرنوشت ، آینده و روند تشخیص و درمان شما بسیار مهم است . پس رنجیده خاطر نشوید چرا که دنیای علم پر از واژگان تخصصی و  گاهی با تعابیر نادرست است و در بیشتر موارد نام آنها به دلیل شناخته شدن علل دیگری جز آنچه در حال حاضر مرسوم است ، در آینده تغییر می کند و این کار نیازمند آزمایش ،آزمون و خطاها و تحقیقات بیشتری است.

Psychogenic  : موجد محرکات ذهنی/ روان زاد (سایکوژنیک) علت روانی را نشان می دهد.

Conversion Disorder : اختلال تبدیلی  در[1] DSMکارکرد دارد.اصطلاح "اختلال تبدیلی" اصطلاحی است که به بیمارانی اشاره می کند که استرس ذهنی خود را به شکل علائم فیزیکی نشان می دهند.به طور کلی تبدیل  برای یک مدت زمان کوتاهی طول می کشد.



راهنماى تشخيصى و امارى اختلالهاى روانى[1]

Somatisation Symptom Disorder : (علائم بیماری اختلال جسمانی شدن  ) به علائم بیماری اشاره میکند که بسیار ناراحت کننده بوده یا منجر به اختلال قابل توجهی در عملکرد می شود که به همراه افکار،احساسات و رفتارهای نامتناسب و بیش از حد است که مربوط به علائم این بیماری است. بیمار باید برای حداقل 6 ماه مداوم بیمارگونه باشد.علائم ناراحت کننده این بیماری دیگر ازلحاظ پزشکی غیر قابل توضیح نیستند.اختلال علائم بیماری جسمانی متفاوت ازاختلال علائم جسمانی اصلی و بیماری های مرتبط  است.

 Medically Unexplained Symptoms : علائمی که از لحاظ پزشکی غیر قابل توضیح هستند نشان می دهد که ممکن است یک روزتوضیح پزشکی برای آنها پیدا شود و می تواند به بسیاری از علائم پزشکی اشاره کند که تصور نمی شوندروان زاد باشند اما هنوز هم یک علامت شناخته شده نیستند.

 

 Functional : اصطلاح گسترده ای که فقدان در کارکرد را بجای فقدان در ساختار نشان می دهد که می توان آن را برای چندین اختلال عصبی بکار برد که روان زاد نیستند، اما در جایی نیز مانند میگرن آسیب شناسی ساختاری وجود ندارد.

 Non-Organic : غیر ارگانیک شرایط را بوسیله آنچه که وجود ندارد، تعریف مبکند؛خود اصطلاح ارگانیک نیز به خوبی تعریف نشده است.

  Hysteria :  هیستری اصطلاحی تاریخی است که ننگ فابل توجهی در جامعه به همراه دارد وبه ارتباط بین علائم بیماری و رحم اشاره میکند.

 

 Hoover Sign : نشانه هوور یک نشانه بالینی است که برای تمایز بین ضعف پای ارگانیک و ضعف پا در عملکرد استفاده می شود.

 

Protocol :   پروتکل یک اصطلاح مورد استفاده برای آزمایش های بالینی است.

 

 

افکت یار بازدید : 243 چهارشنبه 05 آذر 1393 نظرات (0)

سلام


نمی دونم اطلاع دارید یا نه که از 7 آوریل تا 13 آوریل (،  April 7th – April 13th )هفته جهانی آگاهی در مورد اختلال تبدیلی (conversion disorder) یا اختلال عصب شناختی عملکردی( functional neurological disorder)  است . امسال دومین سالگرد جهانی این بیماری است . امیدوارم همه کسانی که مبتلا هستند بدونند که هفته ای در جهان را برای این اختلال نام نهاده اند تا همگی در کنار هم برای آگاهی ، دانش ، تحقیق و سبک زندگی بهتر تلاش کنیم تا به کمک هم حداقل راه حلی برای مستقل بودن و کمتر رنج کشیدن به دست آوریم .
افکت یار بازدید : 2972 شنبه 01 آذر 1393 نظرات (1)

سلام دوستان در این پست قصد داردم به  تعریف اختلالی بپردازم که سالهاست بر سر اسم گذاری آن اختلاف نظر زیادی وجود دارد ، گاهی اوقات پزشکان و جوامع پزشکی بدترین واژه را برای آن به کار می برند و آنرا صرع دروغین که واژه لاتین آن PSEUDO-EPILEPSY  است را  برای نامگذاری انتخاب می کننند . برخی دیگر هم که  منصف ترند ، این نوع حملات را صرع ساکوژنیک یا روحی -  روانی  Psychogenic Seizures می نامند و برخی دیگر از متخصصان در جوامع مدرن ، واژه نسبتا بهتر و با حسن تعبیر بیشتر یعنی تشنج غیر صرعی یا NON-EPILEPTIC SEIZURES که مخفف آن (NES) است را برای نامگذاری این اختلال برمی گزینند . ولی این تشنج ها هر چه که نام دارد و هر برداشتی که جوامع پزشکی از جمله تحقیق جدید دانشگاه جان هاپکینز از این اختلال دارند،  تغییر چندانی در روند درمان آن ایجاد نکرده  و  هم اکنون یکی از جدی ترین علایم اختلال تبدیلی است و افراد بیشماری در دنیا از آن رنج می برند و طبق تحقیق جدید دانشگاه جان هاپکینز یک سوم از مبتلایان به حملات صرعی که به کلینک ها مراجعه می کنند متاسفانه به این اختلال مبتلا هستند. ولی در این پست از واژه  تشنج غیر صرعی یا  NON-EPILEPTIC  SEIZURE  استفاده کردم تا علاوه بر استفاده  واژه ای مناسب تر برای این بیماری به  درک ماهیت حقیقی این اختلال و تمایز آن از هیستری که برچسبی بسیار نادرست در تشخیص و درمان این بیماری است، کمکی کرده باشم : 


تشنج غیر صرعی (NON-EPILEPTIC SEIZURES) یا NES  چیست؟

تشنج غیر صرعی (NES) واژه توصیفی برای گروه متنوعی از اختلالات است که به حمله های شبه صرعی اشاره دارد که می تواند با صرع اشتباه شود، اما این حملات  به علت بیماری صرع نیست .تشنج غیر صرعی NES دو زیر مجموعه دارد :

1. فیزیولوژیک: شامل طیف گسترده ای از اختلالات به عنوان مثال سنکوپ، حملات حاد عصبی، حملات تشنجی سمی دوره ای، توهم زدگی غیر سمی اورگانیک، میوکلونوس غیر صرعی، اختلالات خواب، اختلالات حرکتی حمله ای ( دوره ای )، اختلالات غدد درون ریز دوره ای و حملات ایسکمی گذرا (TIAs) است. فاکتورهای متعددی می تواند باعث آغاز تشنج فیزیولوژیک شوند، مانند الگوهای غیر طبیعی خواب، مقادیر بیش از حد الکل، حمله های غشی، هیپوگلیسمی (کم شدن قند در خون)، افت فشار خون، و نیز  شرایط فیزیولوژیکی دیگری وجود دارد که سطح قند و اکسیژن و نیز  جریان خون در مغز را تحت تاثیر قرار دهند.

2.شنج روانی شامل انواع مختلفی است : 
تشنج های تجزیه ای غیر ارادی هستند و ناخودآگاه اتفاق می افتد. تشنچ روانی شایع ترین نوع تشنج غیر صرعی (NES) است و فرد هیچ کنترلی بر تشنج ها ندارد..از جمله شرایط روحی و روانی که باعث تشنج می شود حملات ترس (  panic attacks) است.


اپیدمیولوژی 

شیوع واقعی این تشنج ها ناشناخته است.

تمایز حملات صرعی و حملات تشنج شبه صرعی  می تواند مشکل باشد. 

علل پزشکی ،اختلال عملکرد عصبی گذرا ( با  و یا بدون از دست دادن هوشیاری) شامل موارد زیر می باشد : 

- سنکوپ: وازوواگال، قلبی. 

- مغز و اعصاب: عروق مغزی، میگرن، سرگیجه، کاتاپلسی، پاراسومنیا parasomnias، اختلالات حرکتی، پدیده ناشی از وحشت زدگی. 

- غدد درون ریز و متابولیک: هیپوگلیسمی، هیپوکلسمی، عدم تحمل فروکتوز ارثی 

- مواد مخدر و الکل 

-اختلالات روانی که ممکن است با صرع اشتباه گرفته شود شامل : اختلال هراس، سایکوزیس، اختلال بیش فعالی با کمبود توجه، اختلال مسخ شخصیت. 

-تشنج تجزیه ای (Dissociative seizures)


تعداد قابل توجهی از بیماران (بالای 30٪)  ترکیبی از اختلالات تشنجی صرع و حملات تشنج شبه صرعی را با هم دارند.

افکت یار بازدید : 616 یکشنبه 25 آبان 1393 نظرات (0)

حرکات غیر ارادی (INVOLUNTARY MOVEMENTS) در اختلال تبدیلی (conversion disorder) یا اختلال عصب شناختی عملکردی (functional neurological disorder) شامل :


 - دیستونی (DYSTONIA)

دیستونی  انقباضات عضلانی پایدار است که باعث چرخش و حرکات تکرار شونده و یا حالت غیر طبیعی عضلات بدن می شود.
 
علائم  آن ممکن است شامل: 
 
از دست دادن هماهنگی عضلات 
 
درد و گرفتگی عضلانی 
 
مشکل در پیدا کردن یک موقعیت راحت 
 
لرزش /  انقباض دیافراگم در هنگام تنفس
 
مشکل در بلع 
 
خواب آشفته 
 
خستگی 
استرس
 
ضعف در تمرکز
 
تاری دید 
 
مشکلات گوارشی
 
زود از کوره در رفتن
 
افسردگی 
 
 بلوفارواسپاسم blephrospasm (بسته شدن غیر ارادی چشم) 
 
تنفس عمیق و سریع 
 
درمانهایی که محدود به حداقل رساندن علائم می شود شامل : 
 
کاهش حرکاتی که سبب بروز یا بدتر دیستونی می شود.
 
کاهش استرس 
 
استراحت زیاد
 
ورزش در حد متوسط
 
تکنیک های تمدد اعصاب ( ریلکسیشن)
 
- میوکلونوس (MYOCLONUS)
 
میوکلونوس (MYOCLONUS) کشش غیر ارادی و ناگهانی و یا پرشهای یک عضله یا گروهی از عضلات است. این پرشهای توسط انقباضات عضلانی ناگهانی و دوره بسیار کوتاهی از انقباض ایجاد می شود. انقباضات (Contractions ) میوکلونوس مثبت نامیده می شود و ریلکسیشن ها (relaxations) میوکلونس منفی نامیده می شود. 
 
کشش میوکلونیک / پرشهای ممکن است  به گونه های زیر رخ دهد: 
 
به تنهایی
 
متوالی 
 
 الگوار 
 
بدون الگو 
 
به ندرت 
 
چند بار در هر دقیقه 
 
موارد شدید  میوکلونوس myoclonus می تواند حرکت را منحرف و  می تواند به شدت به توانایی فرد را در به خواب رفتن، غذا خوردن، صحبت کردن و راه رفتن، محدود می کند.
 

- تیک  (TIC)


حرکات غیر ارادی ، تکراری و غیر ریتمیک اندامها به صورت ناگهانی است که شامل گروه های عضلانی مجزا می گردد. 

نمونه هایی از تیک عبارتند از: 

سفتی شکم 

پلک زدن  سریع چشم 

پرشهای سر 

بالا رفتن و پایین رفتن شانه ها
 
 کشش گردن

حرکات دهان 

شکلک در آوردن غیر ارادی صورت 

پرشهای  سر / دست / پا 

چندین دارو  وجود دارد که در درمان تیک استفاده می شود.
 

- سندرم پای بی قرار ((RESTLESS LEG SYNDROME (RLS)

سندرم پای بی قرار ، یک میل مقاومت ناپذیر برای حرکت بدن فرد است تا احساس عجیب و غریب و ناراحت کننده متوقف شود . این  بیماری می تواند پاها، بازوها، تنه و سر را تحت تاثیر قرار دهد. حرکت دادن بخش مبتلای بدن احساس راحتی موقت را فراهم می کند. پیاده روی، کشش و یا یوگا ممکن است علائم را تسکین دهد.احساس و نیاز به حرکت ممکن است بلافاصله پس از متوقف کردن حرکت و یا اندکی پس از آن دوباره باز می گردد. 
احساس سندرم پای بی قرار ممکن است  شامل موارد زیر می شود : 
 
درد 
 
خارش 
 
احساس غلغلک
 
سوزن سوزن شدن 
 
بی حسی 
 
 این احساسات  به طور معمول  زمانی رخ می دهد که شما: 
 
در حال آرامش
 
خواندن
 
مطالعه کردن 
 
تلاش برای به خواب رفتن
 
برخی از افراد ناراحتی جزئی را  تجربه می کنند و این در حالی است که دیگران در کیفیت زندگی خود اختلالات قابل توجه را تجربه می کنند.
 
- لرزش ( TREMORS)
 
لرزش، انقباضات و ریلکسیشن  ریتمیک عضلانی است که  حرکات  یک یا چند قسمت بدن را تحت تاثیر قرار می دهد.
 
لرزش می تواند اندامهای زیر را تحت تاثیر قرار دهد: 
 
دست ها
 
بازوها
 
چشم 
 
صورت 
 
زبان 
 
سر 
 
تنه 
 
پاها 
 
عوارض لرزش عبارتند از: 
 
صدای لرزان 
 
 
مشکل در نوشتن  و یا نقاشی 
 
مشکلات در نگه داشتن و کنترل ظروف، مانند چنگال 
 
برخی از لرزش ها ممکن است در زمان استرس و یا احساسات شدید عاطفی و یا زمانی که فرد از نظر فیزیکی خسته شده و یا در وضعیتهای بدنی و یا حرکات خاص آغاز و یا تشدید گردد  .
افکت یار بازدید : 285 سه شنبه 20 آبان 1393 نظرات (0)

مغز مه آلود  (BRAIN FOG)


یکی دیگر از علائم  اختلال تبدیلی (conversion disorder) یا اختلال عصب شناختی عملکردی (functional neurological disorder ) ، مغز مه آلود  (brain fog) است . البته خاطر نشان می کنم که این مسئله به هیچ عنوان ارتباطی با آی کیو (IQ) یا کمبود شعور بیمار ندارند و اغلب افراد مبتلا و اطرافیان وی این دو را یکسان می پندارند و دچار ناراحتی و احساس بدی می شوند و پزشک معالج وظیفه دارد که بیمار و خانواده او را از این امر آگاه کند تا دچار سو تفاهم نگردند.

قبل از توضیح این مشکل می خواهم از زبان خودم بنویسم که خواندن این مطالب و شنیدن آن از زبان متخصص برای اولین بار برای خود ما بیمارها و والدین مان و همه کسانی که ما را دوست دارند خوشایند نیست ولی همانطور که در اولین پست نوشتم شرط اول قدرت و توانایی ما برای مقابله با بیماری و فراهم آوردن شرایط بهتر برای زندگی خود ، آگاهی در مورد بیماری خودمان است. ما در بوجود آمدن آن مقصر نیستیم و هیچ مبتلایی پندار بیمارگون و توهم بیماری ندارد و این اختلال یک اختلال واقعی و غیر تعمدی است. تاکید می کنم آگاهی قدرت ما است.

 علائم مغز مه  آلود را بیشتر اوقات بیمار حس می کند ، این  بدین معنی است که این حالت محدود به مدت زمان خاصی نیست . واژه مغز مه آلود به این دلیل استفاده می شود که بیمار احساس می کند  که چیزی مثل  یک ابر مانع از  وضوح  و شفافیت ذهنی و روانی وی می شود.

علالم این اختلال عبارتند از : 

گیجی 

فراموشی 

دلسردی 

افسردگی 

خستگی 

اختلال در تفکر 

تمرکز ضعیف 

اختلال در تمرکز 

مشکل در انجام وظایف 

احساس تهی یودن

علل  اختلال مغز مه آلود (brain fog) ، شامل  عوامل فیزیکی، عاطفی،  بیوشیمیایی و خستگی است .

از دست دادن حافظه (Memory Loss)

از دست دادن حافظه در این حالت یک فراموشی غیر معمول است. تمرکز ضعیف اغلب با از دست دادن حافظه رخ می دهد. از دست دادن حافظه برای کلمات، زمانی است که بیمار در  پیدا کردن کلمات مورد نظر  خود که می خواهد استفاده کند و یا در هنگام صدا زدن چیزی دچار اشتباه می شود . به طور مثال به اجاق گاز، وان حمام  می گوید.

فراموشی تجزیه‌ای (dissociative amnesia)

علامت اصلی این بیماری از دست دادن حافظه است که شدیدتر از فراموشی معمولی است که نمی توان آنرا با یک شرایط  پزشکی  توضیح داد .

زوال شخصیت (Depersonalization)

این اختلال ، احساس ناگهانی خارج شدن از خود است. انگار بیمار اعمال خود را از راه دور مشاهده می کند درست مثل اینکه در حال تماشای یک فیلم است و یا اندازه و شکل همه چیز، از جمله بدن خود و یا مردم و چیزهای دیگر برای وی به حالت تغییر شکل داده شده به نظر می رسد.
افکت یار بازدید : 255 جمعه 16 آبان 1393 نظرات (0)
اختلالات گفتاری در اختلال  تبدیلی (Conversion Disorder) یا اختلال عصب شناختی عملکردی (Functional Neurological Disorder)

از دیگر علائم اختلال تبدیلی (conversion disorder) یا اختلال عصب شناختی عملکردی (functional neurological disorder) اختلالات گفتاری است که این اختلالات به چند دسته تقسیم می شوند:

 آفونی (APHONIA) یا فقدان صدا یا خفگی ان بعلت فلج تارهای صوتی

 آفونی (APHONIA) یا فقدان صدا یا خفگی ان بعلت فلج تارهای صوتی به معنی از دست دادن کامل  توانایی صحبت کردن است. فقدان صدا یا خفگی ان بعلت فلج تارهای صوتی می تواند یک اختلال گیج کننده و دشوار است. بدون صدای خود ، شما ممکن است احساس درماندگی کنید و حتی کارهای ساده مانند بلع غذا ممکن است دردناک باشد. درمان شامل گفتار درمانی و روان درمانی است . یک آسیب شناس گفتار و زبان قادرخواهد بود  به بیمار کمک کند تا عادات گفتاری عملکردی را دوباره یاد بگیرد.

 دیسفونی (DYSPHONIA) یا اختلال در صوت

صدای یک فرد مبتلا به دیسفونی سخت ، خس خس یا خر خر  و یا گرفته است . درمان شامل گفتار درمانی و روان درمانی  است. یک آسیب شناس گفتار و زبان قادر خواهد بود  به بیمار کمک کند تا عادات گفتاری عملکردی را دوباره یاد بگیرد.

لکنت زبان

لکنت زبان اغلب با تکرار اصوات غیر ارادی همراه است. تاثیر لکنت زبان در عملکرد فرد و حالت عاطفی ویرانگر است .

این تاثیرات  ممکن است شامل :

ترس از گرفتار شدن در موقعیتهای اجتماعی به دلیل لکنت زبان
انزوای خود خواسته
اضطراب
استرس
احساس شرمساری
احساس " از دست دادن کنترل " در سخنرانی
این اختلال متغیر است  به این معنی که در برخی شرایط لکنت زبان ممکن است بسته به میزان اضطراب مرتبط با فعالیت .شدیدتر یا کمتر باشد.

 دیس آرتری(Dysarthria) 

 دیس آرتری نوعی اختلال  در تکلم است که به صورت بریده بریده سخن گفتن شناخته می شود.

این  اختلال با شرایط زیر مشخص می شود :

ضعف در تلفظ کلمات
من من کردن
تغییر در سرعت صحبت کردن
تغییر ریتم صحبت کردن

لکنت زبان ممکن است نشانه های دیگر ی نیز به همراه داشته باشد :

 مشکل تعادل
اختلال در راه رفتن
تاری دید / دو بینی
مشکل در حافظه، تفکر ، صحبت کردن ، درک مطلب ، نوشتن و یا خواندن
سرگیجه
سردرد
ضعف
بی حسی یا سوزن سوزن شدن
مشکلات بینایی
خستگی
افسردگی
اشکال در بلع
کشش عضلات
اسپاسم
تشنج
ضعف عضلانی
درمان  به کمک آسیب شناس گفتار و زبان شامل :

کند کردن سرعت گفتار
افزایش حرکات دهان، زبان و لب
بهبود در تولید گفتار
افکت یار بازدید : 474 یکشنبه 11 آبان 1393 نظرات (0)

تغییر در گام برداشتن و حفظ تعادل

 

گام برداشتن

اختلال در گام برداشتن،  انحراف از الگوی طبیعی حرکات در راه رفتن است. با راهنمایی های متخصص اختلال حرکتی، فیزیوتراپ ها و کاردرمان ها می توان روش هایی برای جبران اختلال در گام برداشتن آموزش داد. داشتن  فعالیتهای بدنی تا حد ممکن به  حفظ قدرت و استقلال عضلات كمك می كند. افراد مبتلا به اختلال در گام برداشتن اغلب در اماكن عمومی، از افتادن هراس دارند و نگران هستند که دیگران درك نكنند كه مشکلات حرکتی آنها خارج از كنترل آنها است. چشم انداز مثبت و حس خوب شوخ طبعی ابزار مطلوبی هستند که افراد مورد اشاره می توانند از آنها برخوردار باشند.

 

كشیدن پا/پاها

کشیدن پا یا پاها هنگامی رخ می دهد که بدن احساس جهت گیری دارد و قرار گرفتن ]درجهت[دچار اختلال می شود زیرا سیگنال های حسی از عضلات به مغز نیز با قطعی مواجه شده اند .کشیدن پا/پاها خطر آسیب دیدگی را افزایش می دهد به این دلیل که احتمال لغزش و افتادن افزایش می یابد.بمنظور کمک به پیشگیری از تلو تلو خوردن و افتادن، می بایست دقت شود که در هنگام گام برداشتن، هریک از پاها به طور کامل از زمین بلند شوند.

 

جمود حرکتی

جمود در گام برداشتن، معمولا" هنگام راه رفتن و یا تلاش برای راه رفتن رخ می افتد که به واسطه آن شخص نمی تواند حرکت کند. این وضعیت به گونه ای است که  احساس می كنید پاهای شما لنگر انداخته و یا  در زمین ریشه دوانده  است. این حالت معمولا زمانی اتفاق می افتد که تغییری در سطح پیاده رو مانند رفتن از یک اتاق فرش شده به کاشی شده،  نزدیک شدن به پله ها و یا سوارشدن و پیاده شدن از آسانسور بوجود می آید. اضطراب در مورد پیاده روی می تواند تعداد دفعات جمود را افزایش دهد. مدت زمان جمود از چند ثانیه تا چند دقیقه متفاوت است. برای مقابله با حوادث جانبی جمود حرکتی، تغییرات سطح ]زمین[ را به عنوان موانعی تلقی کنید که باید برآن پا نهاد.

 

شروع و خاتمه تردید

شروع و خاتمه «تردید» در ابتدا و انتهای پیاده روی اتفاق می افتد. در شروع تردید، شخص در موقعیت راه رفتن است، اما نمی تواند حركت را آغاز كند. هنگام توقف تردید، فرد در حال راه رفتن است و به طور ناگهانی متوقف می شود. تمرکز بر روی حرکات شروع/توقف تردید را بهبود می بخشد.

 

مقابله با جمود و تردید در حرکت کردن/توقف کردن:

•        لگن خود را از سمتی به سمت دیگر/ از راست به چپ چند بار متمایل كنید و تكان دهید. این شیوه به شما اجازه می دهد احساس لنگر / ریشه را تغییر دهید. یک گام به جلو بردارید هنگامی كه در حال حركت دادن لگن خود هستید. هنگامی كه  لگن خود را متمایل می كنید وزن خود را به یک طرف تغییر میدهید که موجب می شود به جلو  راحت تر گام بردارید. زمانیكه به سمت چپ متمایل می شوید پای راست شما وزن كمتری را تحمل می كند بنابراین شما گامی با پای راست به جلو می نهید. (با پای راست به گام چپ متمایل شوید).

یا

•        با صدای بلند یا آهسته قدمهایتان را بشمارید.

مهم است که بیش از حد از این روش استفاده نكنندزیرا مغز ممکن است به آن  متکی شود، همیشه سعی کنید ابتدا به طور طبیعی حركت كنید.

 

تعادل

اختلال در تعادل موجب می شود شما هنگامی که «نشسته، ایستاده،درحال رسیدن، خم شدن و یا راه رفتن»هستید احساس ناپایداری ]یا لرزش[ كنید. تعادل درنتیجه همكاری چند سیستم بدن بوجود می آید: سیستم بینایی (چشم)، سیستم دهلیزی (گوش) و حس درک عمق (احساس بدن نسبت به مكانی كه در فضا قرارگرفته است). هنگامی که در تعادل خود دچار اختلال می شوید، نمی توانید راست قامت بایستید. شما ممکن است تلو تلو خورده، بیفتید و یا قادر به ایستادن نباشید.

اختلالات تعادل ممکن است با موارد ذیل همراه باشد:

•        سرگیجه

•        دوران سر

•        سبكی سر

•        احساس گیجی و منگی

•        مشكل درخواندن

•        مشكل در بینایی

•        عدم تعلق

•        حالت تهوع

•        غش

•        خستگی

•        اضطراب

•        تمركز ضعیف

افکت یار بازدید : 555 پنجشنبه 08 آبان 1393 نظرات (0)

 

تغذیه

  تغذیه خوب مسلماً اساس تندرستی است. بدون مواد مغذی مناسب، بدن بهترین فرصت برای کارکرد بهینه، تعمیر یا ترمیم خود را از دست خواهد داد.

 

متخصصان زمینه تغذیه به طور فزاینده ای نگران حجم غذاهای به شدت فراورده شده ای هستند که در دسترس مصرف کننده ها قرار دارد. آن ها هشدار می دهند این نوع غذا خالی از هر گونه مواد مغذی است و افراد ساکن دنیای غرب در جامعه ای زندگی می کنند که با وجود مصرف کافی غذا بیشترین میزان سوء تغذیه (کمبود مواد مغذی) را دارد. این متخصصان بیان می کنند ما اغلب به اشتباه تصور می کنیم وعده غذایی مناسبی صرف می‌کنیم در حالی که در واقع در حال مصرف موادی شبیه غذا هستیم که وعده غذایی صحیحی محسوب نمی شوند.

 

 حتی اگر زمانی برای خواندن برچسب ها اختصاص دهیم، عناصر مخفی و قوانین گمراه کننده برچسب گذاری که صنعت غذایی را تحت کنترل قرار داده است ما را از مطمئن شدن در مورد نوع غذای مصرفی خود باز می دارد. باعث نگرانی است که در بعضی موارد نگاهدارنده ها و عناصر مخفی لیست عناصر را به جای یک وعده غذایی بیشتر شبیه یک آزمایش شیمیایی می کنند.

 

برای افرادی که به اختلال تبدیلی (conversion disorder) یا اختلال عصب شناختی عملکردی (Functional Neurological Disorder) مبتلا هستند، این مسائل می توانند حتی چالش بزرگ تری باشند زیرا خرید فعالیتی است که بسیاری آن را دشوار محسوب می کنند و بنابراین ایستادن، پیدا کردن و خواندن برچسب ها زمان زیادی برده و می تواند استرس زا و گیج کننده بوده و به یک اپیزود بیماری منجر شود. با وجود این، چنانچه فقط از غذاهای فراوری شده مصرف کنیم به احتمال اندکی سالم و قوی باقی خواهیم ماند. این به معنی توقف خرید از فروشگاه ها نیست، بلکه یعنی باید در مورد نوع خرید خود بیشتر متفکر و محتاط باشیم. ارزش آن را دارد اشاره کنیم حتی گزینه های غذایی سالمی مانند اسموتی ها و آب میوه هایی که قابل خریداری از فروشگاه ها هستند بسیار فراوری شده و به هیچ وجه شبیه آب میوه ها و اسموتی هایی نیستند که به صورت تازه در آشپزخانه شما آماده می شوند و هرچه قدر یک غذا به حالت طبیعی خود نزدیک تر باشد، سالم تر خواهد بود.

به منظور آنکه بدن شانس بیشتری برای ترمیم در مدت بیماری داشته باشد، به منابع غذایی عالی نیاز بیشتری خواهد داشت تا امکان تأمین منابع شفا دهنده طبیعی مورد نیاز وجود داشته باشد. حتماً باید اطمینان حاصل کرد که منبع خوبی از ویتامین ها و مواد معدنی بر یک پایه روزانه در دسترس قرار داشته باشند، به منظور آنکه بدن توانایی بازیابی سلامتی و نگه داری از آن را داشته باشد. ساده ترین و بهترین راه دسترسی بدن به این مواد از طریق رژیم غذایی است که غنی از ریز مغذی ها باشد. به طور ساده، غذاهای غنی از ریز مغذی ها شامل سبزیجات، میوه، آجیل، دانه ها و حبوبات می شوند.

 

با توجه به این عوامل، در نظر گرفتن چگونگی و زمان مصرف غذایی می تواند روش مناسبی برای اعمال تغییرات مقوی در برنامه تندرستی شخصی خود باشد. مصرف آگاهانه غذا به بدن اجازه می دهد در شرایط بهینه باشد. ناخوشی و بیماری نمی توانند به سادگی بر روی یک بدن سالم و قوی تأثیرگذار باشند، بنا براین غذا می تواند به عنوان بهترین داروی جلوگیری کننده در نظر گرفته شود.

تعادل قلیایی اسیدی


دانشمندان کشف کرده اند غذاهای مختلف بعد از هضم شدن اثری اسیدی در بدن ایجاد می کنند، در حالی که دیگر موارد به عنوان عامل های قلیایی برای خنثی کردن اسیدهای مضر عمل می کنند. تعادل صحیح اسیدی-قلیایی به سلول ها اجازه می دهد به شیوه ای سالم کارکرد خود را انجام دهند.


دکترsusan Brown، انسان شناس پزشکی و متخصص تغذیه و Larry Triviery Jr یکی از نویسندگان حرفه ای در زمینه سلامت جامع این فرایند را با جزئیات کامل در کتاب خود با نام «the acid alkaline food guide» توصیف کرده اند. آن ها توضیح می دهند الگوهای مصرف غذای مدرن در تضاد با نیازمندی های ژنتیک رمز گذاری شده ما برای یک تعادل رژیم مصرفی از غذاهایی است که باعث حالت های اسیدی و قلیایی در بدن می شوند. آن ها پیشنهاد می دهند از آنجا که اجداد ما مقدار زیادی میوه، سبزیجات، گردو و حبوبات مصرف می کردند به شکلی تکامل پیدا کردیم که برای حفظ تعادل اسیدی-قلیایی درونی خود به ترکیبات معدنی نیاز داشتیم. مواد معدنی مانند پتاسیوم، مگنزیوم و کلسیوم به ویژه دارای اهمیت هستند.

مصرف زیاد غذاهای اسیدی مانند پروتئین ها، گندم، شکر، غذاهای پالایش شده، قهوه و الکل و مصرف نکردن مقدار کافی غذاهای قلیایی مانند میوه ها، سبزیجات، گردو وحبوبات می تواند به دور شدن بدن از تعادل ایده آل اسیدی-قلیایی منجر شود. اگرچه ممکن است مقدار عدم تعادل اندک باشد، هنوز می تواند به شیوه های ظریفی سلامت را تضعیف کرده و زمینه ای برای رشد بیماری ایجاد کند.


ویتامین ها، مواد معدنی و مکمل ها

 

بعضی افراد احساس می کنند استفاده از مکمل ها در رژیم غذایی خود سودمند است. بعضی این فرضیه را ارائه می کنند که بدن به مقدار بزرگی از ویتامین ها و مواد خاص برای تعمیر خود در مدت بیماری نیاز دارد. دیگر افراد پیشنهاد می دهند کمبود در ویتامین ها و مواد معدنی می تواند علت عارضه یا حداقل وخیم تر شدن آن باشد.

 

دوز پیشنهادی برای ویتامین ها و مواد معدنی بسیار اندک است، زیرا آن ها بر اساس تحقیقات و داده های سال های گذشته تعیین شده اند. سبک های زندگی به شدت از زمان انجام آن تحقیق تغییر کرده است و سطوح آلودگی بسیار افزایش پیدا کرده اند، مواد معدنی موجود در خاک به دلیل تغییرات در تکنیک های کشاورزی غیر الی به شدت کاهش پیدا کرده اند و فشارهای زیست محیطی و فشارهای زندگی کاملاً تغییر پیدا کرده اند.

 

مزایای منیزیوم

منیوزیم برای کمک به بدن ما در جهت حفظ تعادل، پیشگیری از بیماری، عملکرد مناسب تحت فشار و حفظ وضعیت تندرستی خوب حیاتی است.

 

سطح منیزیوم در بدن با موارد زیر در ارتباط است:


·      -  گرفتگی/کرمپ ماهیچه

·      -  فیبرومیالژیا

·      -  بی خوابی

·     -   سندرم پای بی قرار

·     -   اضطراب

·    -    افسردگی

شدت اثر منیزیوم بر روی بدن وابسته به داروی تجویز شده توسط دکتر است. با وجود این، بر خلاف داروی تجویز شده، منیزیوم برای استفاده آینده بدن ذخیره می شود.

 

شما در شرایط زیر به کمبود منیزیوم دچار خواهید شد:

 

·       -  مصرف نوشیدنیهای کربناته

·      -  مصرف مقدار زیادی شکر تصفیه شده

·     -   تجربه استرس زیاد

·      -  اخیراً جراحی بزرگی داشته باشید

·      -  بر یک پایه روزانه کافئین مصرف می کنید

·      -  استفاده از داروهای ادرار آور، قلب یا اسم، قرص های ضد بارداری یا درمان جایگزینی استروژن

·     -   مصرف بیش از هفت نوشیدنی الکلی در هفته

 

علائم کمبود منیزیوم شامل موارد زیر می شوند:

 

·    -    گرفتگی عضله

·     -   رعشه

·     -   ضربان قلب غیر عادی

·      -  ضعف

·      -  پریشانی

·     -   زود رنجی


 ویتامین D واقعاً یک ویتامین محسوب نمی شود:


ویتامین D در واقع یک هورمون تولید شده در بدن شما می باشد، تنها منبع تأمین کلسیتریول بدن است و برای حفظ سلامتی و پیش گیری از بیماری حیاتی است.

 

 علائم کمبود ویتامین D شامل موارد زیر است:

·       ضعف

·      -  درد و ضعف ماهیچه

·       -  درد مفصل

·      -  درد مزمن

·      -  افزایش وزن

·       -  خواب بی قرار

·      -  تمرکز پایین

·       - سردرد

·       - مشکلات مثانه

·       - یبوست و یا اسهال


اط ازآنجا که تنها 10 درصد ویتامین D از رژیم غذایی شما تأمین می شود،90 درصد باقی مانده را می‌توان از نور خورشید یا مکمل ها به دست اورد. قرار گرفتن در معرض نور خورشید تنها روش قابل اطمینان بدن برای تولید ویتامین D است. این ویتامین توسط پوست شما تولید می شود، زمانی که در معرض اشعه فرا بنفش قرار گیرد. در صورتی که از کرم ضد آفتاب استفاده نکنید، بدن شما می تواند 20000 واحد ویتامین D را بعد از تنها 20 دقیقه قرار گرفتن در معرض آفتاب فصل تابستان تولید کند. منبع دیگر این ویتامین مکمل های D3 است.

 

·       

مکمل هایی که برای افراد مبتلا به اختلال تبدیلی (CD)/اختلال عصب شناختی عملکردی(FND) سودمند بوده اند

   coQ1     

 - میگرن ها

- روان گسیختگی

 

·        ویتامین های B

 

·       - B2 برای میگرن ها سودمند است

·       - B12 برای سردرگمی روانی و فیبرومیالژیا سودمند است

·        کولین برای حافظه ضعیف سودمند است:

     امگا 3

·       - کارکرد شناختی

--    - شفافیت ذهنی

·       - درد مفصل

·       - پروتئین وی

·       - رعشه

·      -  درد مفصل

گیاهان دارویی و ادویه‌جات

 

گیاهان دارویی بسته های انرژی دارای خاصیت های ارتقا دهنده سلامت هستند که از گذشته تا کنون به عنوان دارو تشخیص داده شده و استفاده شده اند. در گذشته با افراد خردمند جامعه به دلیل دانش و درک خود از خاصیت های درمانی گیاهان دارویی مشورت میشد. آیورودا و گیاهان دارویی چینی برای قرن ها در دسترس بوده و با گذشت زمان اعتبار خود را از دست نداده اند.

زمانی داروخانه های گیاهی همه جا وجود داشتند و دامنه گسترده ای از داروهای گیاهی را به هر طریق ممکن در اختیار جوامع خود قرار می دادند. زمانی که داروخانه های دارویی مدرن به استاندارد جدید پزشکی تبدیل شدند، داروخانه های گیاهی ناپدید شدند.

 

همراه با قابلیت های علمی جدید عناصر شفا دهنده فعال در بسیاری از گیاهان نیز دوباره کشف شده و توانایی و اهمیت پتانسیل شفا دهندگی آن ها بیشتر شناخته شده است.

گیاه شناسان مدرن سوابق گسترده ای را مورد بررسی قرار داده و به شیوه جامعی مشتری های خود را درمان می کنند. آن ها قادر هستند گیاهان درمانی مرتبط را در دوزهای قوی تجویز کرده و فرایند درمان را همزمان با پیشرفت مسیر معالجه مطابقت دهند. با وجود آنکه این موارد مهارت های تخصصی هستند که در آن ها آموزش و تجربه دارای اهمیت است، می توانیم با استفاده بیشتر از گیاهان در آشپزخانه بیشتر به خود کمک کرده و علاوه بر آماده کردن غذاهایی با طعم و مزه عالی، کاملاً مطمئن باشیم به سلامتی خود نیز کمک می کنیم.

گیاهان و ادویه هایی مانند جعفری، گشنیز، زنجبیل، دارچین و زردچوبه بسته های انرژی زا هستند و معمولاً در دستورالعمل های تهیه آب میوه های سبز و اسموتی ها یافت می شوند. ماهیت شفا دهنده زردچوبه شگفت انگیز است و به طور گسترده ای در حال حاضر گزارش شده است.

 

با وجود آنکه تعداد زیادی قرص و کپسول در دسترس هستند که غلظت بالایی از گیاه یا ادویه را در دسترس قرار می دهند، هیچ چیزی جای خوردن خود آن ها را نمی گیرد. بنا براین، اضافه کردن گیاهان و ادویه ها به وعده غذایی روزانه روش خوبی برای آغاز کردن است. محقق آگاهی پیدا کرده اند که با جداسازی غذا، گیاهان و ادویه به عناصر منفرد ما در حال از دست دادن یک بخش حیاتی در رژیم غذایی خود هستیم. شفافیت این واقعیت بیشتر مشخص شده است که عناصر فعال تنها یک بخش از این مسئله هستند و هنوز به درک کاملی از چگونگی دریافت و استفاده از این عناصر سودمند طبیعت دست نیافته ایم، اما این موضوع مورد پذیرش قرار گرفته است که قابلیت های بیشتری نسبت به توانایی علمی کنونی ما وجود دارد. شاید این حقیقت برای افراد آگاه گذشته کمتر غافل گیر کننده بوده باشد.

 

 

چگونه استرس بر روی گوارش اثر می گذارد

 

کل سیستم عصبی گوارش را کنترل می کند. این سیستم از صد ها میلیون عصب تشکیل شده است و همه آن ها با سیستم عصبی مرکزی شما در ارتباط هستند. زمانی که استرس پاسخ «مبارزه کن یا فرار کن» را در سیستم عصبی مرکزی تحریک می کند، امکان توقف گوارش وجود دارد. این توقف گوارش می تواند ناشی از کاهش جریان خون، تغییرات در انقباض های ماهیچه گوارشی و کاهش ترشحات گوارشی باشد.

 

استرس همچنین می تواند به موارد زیر منجر شود:

 

        - التهاب معده ای روده ای

·       - تهوع

·       - اسپاسم های مری

·       - سوء هاضمه

·       - تغییرات روده

  

بعضی از عوامل کلیدی برای گوارش سالم شامل موارد زیر هستند:

 

·        - مدیریت استرس

·       - فعالیت فیزیکی

·       - ریلکسیشن

 

رژیم غذایی سندرم روده تحریک پذیر (IBS)

 

تغییر دادن رژیم غذایی در کنترل کردن علائم IBS اهمیت دارد. هیچ رژیم غذایی ثابتی برای افراد مبتلا به IBS وجود ندارد. بهترین رژیم غذایی به علائم شما و نحوه پاسخگویی بدن شما به غذاهای مختلف بستگی دارد. حفظ یک دفترچه غذایی می تواند به شما در شناسایی و پیشگیری از غذاهای تحریک کننده علائم بیماری کمک کند.

افراد مبتلا به IBS معمولاً باید میزان مصرف فیبر خود را تغییر دهند. دو نوع عمده از فیبر وجود دارد: فیبر حل شدنی و فیبر حل نشدنی

 

 

غذاهای حاوی فیبر حل شدنی شامل موارد زیر هستند:

          - جو

·       - ما شعیر

·        - گندم

·        - موز

·        - سیب

·        - هویج

·        - سیب زمینی

·        - بذر کتان

 

غذغذاهای حاوی فیبر حل نشدنی شامل موارد زیر هستند:

غ

·       - نان غله کامل

·       - سبوس

·        - غله

·        - آجیل و حبوبات

 

چنانچه همراه با IBS به اسهال نیز مبتلا هستید میزان فیبر حل نشدنی مصرفی و شیرینی های مصنوعی را کم کنید. اگر همراه با IBS به یبوست مبتلا هستید، مقدار فیبر حل شدنی و آب مصرفی خود را افزایش دهید.

 

توصیه های غذایی:

 

·       - به طور منظم وعده های غذایی خود را مصرف کنید

·       - زمان کافی برای صرف غذای خود اختصاص دهید

·        - سعی کنید هیچ کدام از وعده های غذایی را از دست نداده و بین آن ها زمان زیادی وجود نداشته باشد

·        - حد اقل هشت فنجان آب در روز بنوشید

·       - حد اکثر سه فنجان چای و قهوه در روز بنوشید

·       -  میزان الکل مصرفی خود را کاهش دهید

·       - میزان نوشیدنی های جوشنده خود را کاهش دهید

·       -  مصرف غذاهای فراوری شده یا دوباره پخته شده خود را کاهش دهید

·       - میوه های تازه خود را سه بار در روز مصرف کنید

 

مطالعه ای تأیید می کند که باکتری روده بر روی کارکرد ذهن شما اثر گذار است.


باکتری، قارچ، ویروس و دیگر میکرو ارگانیسم هایی که میکرو فلور بدن شما را تشکیل داده اند، به نسبت ده به یک تعداد بیشتری از سلول های بدن شما دارند و اکنون آشکارشده است که این ارگانیسم‌های کوچک نقش مهمی در سلامت فیزیکی و ذهنی شما ایفا می کنند.

 

همان طور که توسط UCLA گزارش شده است:

محققان مطلع بوده اند که مغز سیگنال هایی به روده شما ارسال می کند که به این خاطر است استرس و دیگر عوامل عاطفی می تواند به علائم بیماری معده ای روده ای کمک کند. این مطالعه موردی را تأیید می کند که پیش از این تنها در حیوانات به اثبات رسیده بود: سیگنال ها در مسیر مخالف نیز حرکت می کنند.

دکتر Tillisch بیان کرد بیمارها مکرراً بیان کرده اند هرگز احساس افسردگی یا اضطراب به آن ها دست نداده است تا اینکه مشکلاتی را در روده خود احساس کرده اند. مطالعه ما نشان مید هد که ارتباط مغذ-روده یک خیابان دو طرفه است.

این مطالعه که در ژورنال Gastroenterology منتشر شده است ادعا می کند این کشف پیامدهای مهمی برای تحقیقات آینده دارد که می تواند توصیه هایی در جهت مداخلات غذایی یا دارویی به منظور بهبود کارکرد مغز داشته باشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

افکت یار بازدید : 203 سه شنبه 06 آبان 1393 نظرات (0)

 یکی دیگر از علایم اختلال تبدیلی (conversion disorder ) یا اختلال عصب شناختی عملکردی (functional neurological disorder)، سندرم روده تحریک پذیر است که به عنوان کولون اسپاستیک نیز نامیده می شود و هیچ دلیل ارگانیکی برای آن شناخته نشده است.

 علائم عبارتند از: 

- درد مزمن شکم 

- ناراحتی 

- نفخ 

- یبوست 

- اسهال 

- اسهال و یبوست متناوب

  اگر چه هیچ درمانی برای سندرم روده تحریک پذیر (IBS) وجود ندارد ولی درمان هایی وجود دارند که  می تواند کمک به تسکین علائم وجود دارد.

 برخی از راه های درمان: 

- تغییرات در رژیم غذایی 

- مصرف دارو

- روان درمانی

- آموزش بیمار
 
 
   خود من مبتلا به کولیت ( ورم یا التهاب روده بزرگ ) و زخم روده بزرگ نیز شدم. شما نترسید سبک زندگی نادرست و عدم آگاهی خودم بود که دچار این مشکل شدم. شما باید از تغذیه درستی داشته باشید و مهمتر از همه تحت فشار روحی نباشید یا مثل من و مبتلایان دیگر دچار این مشکلات نشوید . لطفا تجربیات خود را در اختیار یکدیگر قرار دهیم تا زندگی بهتری داشته باشیم.
 
 
در پست های بعدی مطالب مهمی در مورد تغذیه صحیح برای این بیماری قرار خواهم داد.
 
برای مطالب بیشتر در مورد تغذیه صحیح به منظور بهبود سندرم روده تحریک پذیر به لینک قرمز رنگ زیر مراجعه نمایید:

 
افکت یار بازدید : 173 یکشنبه 04 آبان 1393 نظرات (0)

علائم اختلال تبدیلی (conversion disorder)   یا ( اختلال نورولوژیکی عملکردی)  (functional neurological disorder) دارای علائم متعددی است .این اختلال تمارض (malingering) نیست. این اختلال به اندازه پارکینسون می تواند ناتوان کننده باشد. این علائم عبارتند از : دردهای مزمن ، تغییرات بینایی، اختلال در عملکرد مثانه، اختلالات حرکتی غیر ارادی ، علائم حسی، تغییرات شناختی ، اختلالات خواب، سردرد / میگرن، ضعف عضلانی/فلج، اختلال در راه رفتن، شبه صرع،اختلالات گفتاری، کاهش تمرکز و ... است.

هر یک از علائم را در پست های بعد توضیح خواهم داد ولی مثل همیشه بدانید اینها تعمدی نیستند و شما در بوجود آوردن آن مقصر نیستید.
افکت یار بازدید : 182 چهارشنبه 30 مهر 1393 نظرات (0)
هر چند در استفاده از کلمه اختلال تبدیلی برای نامگذاری این بیماری چندان توافق نظری وجود ندارد ، ولی به دلیل مرسوم بودن این واژه در میان مردم در بقیه پستها از آن استفاده می کنم.

و اما چگونه اختلال تبدیلی را به دیگران توضیح دهم؟

 توضیح دردهای فیزیکی و عاطفی که شما به آن مبتلا هستید را غیر ممکن است در یک جا جمع کنید و برای خودتان توضیح دهید، درد هایی که حتی متخصصان نیز درک کافی از آنها را ندارند . ولی در مورد توضیح دادن به دیگران چطور ؟ اول از از همه، همیشه بدانید که شما لازم نیست که به هر کسی که از کنارتان می گذرد و از شما سوال می پرسد ، جواب دهید و توضیح مناسبی به آنها ارائه دهید ولی با این وجود خوب است که بدانید که چه کسانی از شما سوال می کنند و دلایل پرسیدن سوال از شما چیست :

این افراد به چند دسته تقسیم می شوند :

کسانی که به شما اهمیت می دهند و نگرانتان هستند : شما ممکن است احساس راحتی با دوستان و افراد خانواده خود کنید و بتوانید افکار، احساسات و نا امیدی های خود را به آنها بگویید. به هر حال باز هم بدانید هیچ اجباری در گفتن و توضیحات بیشتر در مورد بیماریتان وجود ندارد مگر اینکه مشتاق و آمادگی گفتن حرفهایتان را به آنها داشته باشید.

کارفرماها، استادان دانشگاههایتان، معلم ها و سایر کسانی که که در محیط کاری و تحصیلی خود با آنها سرو کار دارید ، فراهم آورندگان خدمات حرفه ای و درمانی برای شما ، پزشکان دیگری که برای برخی از کارهای درمانی دیگر که مستقیما به بیماری اصلی شما مرتبط نیستند برای مثال دندانپزشکان و کسانی که در مواقع اورژانسی زمانیکه که به هر دلیل برای درمان به آنها مجبورید مراجعه کنید : اغلب شما با این بیماری نیاز به استراحت دارید و باید افراد فوق را از شرایط و نگرانی های خود آگاه سازید. اگر دچار حرکات غیر ارادی هستید حتما در زمان وقت گرفتن از دندانپزشک ، او را از وضیعت خود آگاه کنید تا وی بتواند اقدامات و تدبیر های لازم را در هنگام کار برای شما فراهم آورد .
 
 کسانی که به بیماری مشابه شما مبتلا هستند: این گونه افراد نیز از شما سوال می پرسند تا بتوانند اطلاعاتی را در مورد شرایط خود کسب کنند و بتوانند به خود کمک کنند . به آنها بگویید که به یک اختلال حرکتی نورولوژیکی مبتلا هستید یعنی  اختلالی که در آن مغز به درستی پیامها را به اندامها نمی فرستد و اندامها نیز به درستی پیامها را به مغز منتقل نمی کنند، ولی محققان سراسر دنیا در حال تلاش هستند که بتوانند درک درستی از بیماری های ما به دست آورند و در جستجوی ارائه طرحهای درمانی بهتری هستند و همیشه در درمان بیماریمان باید امیدوار باشیم.

-افرادی که از روی ادب از شما سوال کرده و به دنبال جزئیات دیگری نیستند : به آنها بگویید که به یک اختلال حرکتی نورولوژیکی مبتلا هستید یعنی  اختلالی که در آن مغز به درستی پیامها را به اندامها نمی فرستد و اندامها نیز به درستی پیامها را به مغز منتقل نمی کنند.

- افرادی که از روی فضولی از شما سوالهای بسیاری می پرسند.
 
 پس همیشه به خودتان استرس راه ندهید چرا که شما مسئول جواب دادن به پرسشهای همه نیستید.
درباره ما
هدف از ایجاد این وبلاگ در اختیار قرار دادن مطالب روز و تحقیقات جدید در مورد اختلال تبدیلی (conversion disorder) یا اختلال عصب شناختی عملکردی (functional neurological disorder) و تمایز این بیماری از تمارض (malingering) به بیماران و خانواده های آنان است . اغلب مطالب این وبلاگ مطالب ترجمه شده از معتبرترین منابع موجود در دنیا است.از بیماران و خانواده آنان، پزشکان،روانشناسان، کارشناسان تغذیه، دندانپزشکان و تمام کسانی که می توانند در آگاهی دادن و بهبودی نسبی بیماران ما را حمایت کنند، تقاضای کمک داریم و پیشاپیش سپاسگذاریم.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 18
  • کل نظرات : 1
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 2
  • آی پی امروز : 13
  • آی پی دیروز : 3
  • بازدید امروز : 42
  • باردید دیروز : 4
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 78
  • بازدید ماه : 419
  • بازدید سال : 1,530
  • بازدید کلی : 118,191