loading...
امید در درمان اختلال تبدیلی /اختلال عصب شناختی عملکردی
افکت یار بازدید : 2971 شنبه 01 آذر 1393 نظرات (1)

سلام دوستان در این پست قصد داردم به  تعریف اختلالی بپردازم که سالهاست بر سر اسم گذاری آن اختلاف نظر زیادی وجود دارد ، گاهی اوقات پزشکان و جوامع پزشکی بدترین واژه را برای آن به کار می برند و آنرا صرع دروغین که واژه لاتین آن PSEUDO-EPILEPSY  است را  برای نامگذاری انتخاب می کننند . برخی دیگر هم که  منصف ترند ، این نوع حملات را صرع ساکوژنیک یا روحی -  روانی  Psychogenic Seizures می نامند و برخی دیگر از متخصصان در جوامع مدرن ، واژه نسبتا بهتر و با حسن تعبیر بیشتر یعنی تشنج غیر صرعی یا NON-EPILEPTIC SEIZURES که مخفف آن (NES) است را برای نامگذاری این اختلال برمی گزینند . ولی این تشنج ها هر چه که نام دارد و هر برداشتی که جوامع پزشکی از جمله تحقیق جدید دانشگاه جان هاپکینز از این اختلال دارند،  تغییر چندانی در روند درمان آن ایجاد نکرده  و  هم اکنون یکی از جدی ترین علایم اختلال تبدیلی است و افراد بیشماری در دنیا از آن رنج می برند و طبق تحقیق جدید دانشگاه جان هاپکینز یک سوم از مبتلایان به حملات صرعی که به کلینک ها مراجعه می کنند متاسفانه به این اختلال مبتلا هستند. ولی در این پست از واژه  تشنج غیر صرعی یا  NON-EPILEPTIC  SEIZURE  استفاده کردم تا علاوه بر استفاده  واژه ای مناسب تر برای این بیماری به  درک ماهیت حقیقی این اختلال و تمایز آن از هیستری که برچسبی بسیار نادرست در تشخیص و درمان این بیماری است، کمکی کرده باشم : 


تشنج غیر صرعی (NON-EPILEPTIC SEIZURES) یا NES  چیست؟

تشنج غیر صرعی (NES) واژه توصیفی برای گروه متنوعی از اختلالات است که به حمله های شبه صرعی اشاره دارد که می تواند با صرع اشتباه شود، اما این حملات  به علت بیماری صرع نیست .تشنج غیر صرعی NES دو زیر مجموعه دارد :

1. فیزیولوژیک: شامل طیف گسترده ای از اختلالات به عنوان مثال سنکوپ، حملات حاد عصبی، حملات تشنجی سمی دوره ای، توهم زدگی غیر سمی اورگانیک، میوکلونوس غیر صرعی، اختلالات خواب، اختلالات حرکتی حمله ای ( دوره ای )، اختلالات غدد درون ریز دوره ای و حملات ایسکمی گذرا (TIAs) است. فاکتورهای متعددی می تواند باعث آغاز تشنج فیزیولوژیک شوند، مانند الگوهای غیر طبیعی خواب، مقادیر بیش از حد الکل، حمله های غشی، هیپوگلیسمی (کم شدن قند در خون)، افت فشار خون، و نیز  شرایط فیزیولوژیکی دیگری وجود دارد که سطح قند و اکسیژن و نیز  جریان خون در مغز را تحت تاثیر قرار دهند.

2.شنج روانی شامل انواع مختلفی است : 
تشنج های تجزیه ای غیر ارادی هستند و ناخودآگاه اتفاق می افتد. تشنچ روانی شایع ترین نوع تشنج غیر صرعی (NES) است و فرد هیچ کنترلی بر تشنج ها ندارد..از جمله شرایط روحی و روانی که باعث تشنج می شود حملات ترس (  panic attacks) است.


اپیدمیولوژی 

شیوع واقعی این تشنج ها ناشناخته است.

تمایز حملات صرعی و حملات تشنج شبه صرعی  می تواند مشکل باشد. 

علل پزشکی ،اختلال عملکرد عصبی گذرا ( با  و یا بدون از دست دادن هوشیاری) شامل موارد زیر می باشد : 

- سنکوپ: وازوواگال، قلبی. 

- مغز و اعصاب: عروق مغزی، میگرن، سرگیجه، کاتاپلسی، پاراسومنیا parasomnias، اختلالات حرکتی، پدیده ناشی از وحشت زدگی. 

- غدد درون ریز و متابولیک: هیپوگلیسمی، هیپوکلسمی، عدم تحمل فروکتوز ارثی 

- مواد مخدر و الکل 

-اختلالات روانی که ممکن است با صرع اشتباه گرفته شود شامل : اختلال هراس، سایکوزیس، اختلال بیش فعالی با کمبود توجه، اختلال مسخ شخصیت. 

-تشنج تجزیه ای (Dissociative seizures)


تعداد قابل توجهی از بیماران (بالای 30٪)  ترکیبی از اختلالات تشنجی صرع و حملات تشنج شبه صرعی را با هم دارند.

ارسال نظر برای این مطلب
این نظر توسط maryam در تاریخ 1394/03/02 و 11:37 دقیقه ارسال شده است

ممنون از اطلاعاتتون. دختر من بیش از یکسال است که به تشنج غیر صرعی و سنکوپ مبتلاست پس از مصرف داروهای صرع، دادن تست tilt ومثبت بودن آن و در نتیجه مصرف داروهای مربوط به افت فشار وضعیتی و در نهایت بی نتیجه بودن همه این راهها به رونپزشکی مراجعه کردیم که میخواست با دارو درمان کنه که نشد ولی بالاخره یک روانشناس ما رو به پزشک اعصاب و روانی معرفی کرد که روش درمانیش بدون استفاده از داروست و الان تحت درمان ایشون و رواندرمانگری است که تحت نظر این پزشک کار میکنن. دخترم هنوز کاملا خوب نشده اما بهمون امیدواری میدن که طی ماههای آینده مشکل کاملا برطرف میشه.برای همه ی کسانی که هرنوع بیماری دارن آرزوی بهبود کامل دارم شما هم برای ما دعا کنید.
پاسخ : سلام . اطلاع رسانی وظیفه ی همه ماست . هر پزشکی روش درمانی خودشو دنبال می کنه و امیدوارم برای شما ثمر بخش باشه . برای دخترتون آرزوی بهبودی دارم و خواشمندم اگر این روش درمان قطعی برای او بود حتما از طریق این وبلاگ اطلاعات را در اختیار بقیه مبتلایان و خانواده ی آنها قرار دهید
تا در یک پست جداگانه قرار دهم


کد امنیتی رفرش
درباره ما
هدف از ایجاد این وبلاگ در اختیار قرار دادن مطالب روز و تحقیقات جدید در مورد اختلال تبدیلی (conversion disorder) یا اختلال عصب شناختی عملکردی (functional neurological disorder) و تمایز این بیماری از تمارض (malingering) به بیماران و خانواده های آنان است . اغلب مطالب این وبلاگ مطالب ترجمه شده از معتبرترین منابع موجود در دنیا است.از بیماران و خانواده آنان، پزشکان،روانشناسان، کارشناسان تغذیه، دندانپزشکان و تمام کسانی که می توانند در آگاهی دادن و بهبودی نسبی بیماران ما را حمایت کنند، تقاضای کمک داریم و پیشاپیش سپاسگذاریم.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 18
  • کل نظرات : 1
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 2
  • آی پی امروز : 1
  • آی پی دیروز : 3
  • بازدید امروز : 7
  • باردید دیروز : 4
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 43
  • بازدید ماه : 384
  • بازدید سال : 1,495
  • بازدید کلی : 118,156